Scania er et salgs og vedligeholdelsesselskab til Scania Trucks. Gennem omhyggelig analyse og mod til at ændre forretningen fandt de en effektiv løsning til deres salgsteam på vejen.

Den økonomi krise

Scania oplevede problemer under den økonomiske krise fra 2009 og foretog derfor en analyse af deres produktivitet, salg og arbejdsgange. Ikke kun var salgstallene nede, men også deres markedsandele. Derfor ledte de efter løsninger til at øge produktiviteten i salgsteamet.

Scanias behov

Scania gør forretning i Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn, som er helt et stort område til at håndtere. Scania Management ønskede at øge både mængde og kvalitet af kundemøder for at afhjælpe faldet i salgstallene. Analyse af arbejdsgangene i salgsteamet viste, at sælgerne ikke behøver at være på kontoret eller bruge tid på at køre til og fra kontoret. De fleste af sælgernes opgaver kan gøres væk fra kontoret, hvis det forvaltes ordentligt.

Løsningen til Scania

Scania gik derfor til Ecofleet, og gennem dialog om behovene skabte Ecofleet et system, der blev integreret til Scanias eget CRM (customer relationship management) system og databaser. Ecofleets Flådestyringssystem med Opgavemodul var den løsning, de ledte efter.

Hvordan virker det

Scanias salgsteam ser deres kunder på et kort i Ecofleet systemet og er i stand til at planlægge den mest optimale rute for dagens kørsel. Ved at spare tid på kørslen kan de enten øge effektiviteten eller vælge at bruge mere tid ude hos kunderne. Med en smartphone applikation kan de hurtigt gennemgå alle data om kunden og firmaet, angive deres placering, se en oversigt over de tidligere møder, fakturaer og betalinger. Efter mødet kan alle aftaler og et resumé sendes gennem app smartphone til CRM systemet.

Sådan får man medarbejderne onboardet

Scania CER skabte en projektgruppe med superbrugere blandt Scanias medarbejdere. Formålet var at finde ud af at få mest muligt ud af systemet i det daglige arbejde, før systemet blev introduceret til alle medarbejdere. At tilgå systemet som et redskab til øget effektivitet og indføre det på denne måde gjorde, at medarbejderne tog ansvar. Og resultatet var et værktøj, der gjorde deres arbejdsliv meget lettere.

Resultat

Takket være Ecofleets system og integration og de dygtige medarbejdere på Scania, har Scania været i stand til at øge deres salgsteams produktivitet. Markedsandelen er også steget som et direkte resultat deraf.
 

For flere detaljer, se Vit Lopreis ‘præsentationsvideo fra Transport eventet  EXEX 2016 i toppen af indlægget.